اردیبهشت 8, 1403

واردات ۴ میلیون دلار «رژ لب» در سال ۹۷: با دلار ۴۲۰۰ یا بیشتر؟

واردات رژ لب با ارز دولتی یا ارز بالای ۱۰ هزار تومن، موضوع اینه! سوژه جدید واسه فضای رسانه ای که دیشب گزارش شد و بزودی سیلی از تکذیب و تاییدیها رو تماشاگر هستیم و آخرش هم ملت مثل داستان سقوط هواپیماها، سر از فرجامش در نمی آورد.

کشور در دومین دوره ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، در شوک ارزی قرار داره و دلار ۳ هزار تومانی تا ۱۸ هزار تومن رفته و حالا، به زور زیر ۱۴ هزار تومن قرار داره و خیلیا از اون به عنوان آتیش زیر خاکستر یاد می کنن که هر اون، مثل نیمه اول سال ۹۷، قصد بالاترین درجه گیری داره.
در این شرایط، اختصاص ارز واسه جنسای فانتزی و لوکس و غیر اساسی، مثل گزارشای فوتبالی این شبای عباس راضی، عجیب شده.

آمار گمرک نشون می‌دهد که واردات فرآورده‌های آرایشی لب بیشتر از چهار میلیون دلار بوده.
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو هیچ ارز دولتی از راه سازمان غذا و دارو به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تخصیص پیدا نکرده. براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال گذشته، در مدت نامبرده بیشتر از ۹۲ تن شکلای جور واجور فرآورده‌های آرایشی لب به ایران وارد شده که ارزش به حدود چهار میلیون و ۲۲۸ هزار دلار می‌رسد. بانک مرکزی باید اطلاع رسانی کنه که اصل ارز اختصاص یافته چیجوری بوده  است.

این فرآورده‌های آرایشی در این مدت از ۱۵ کشور به ایران وارد شده که بزرگ‌ترین صادرکننده فرآورده‌های آرایشی واسه لب به ایران آلمان بوده که حدود یه میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات در این مورد به ایران انجام داده. امارات پس از آلمان به عنوان دومین کشوریه که کلی صادرات رژ لب و بقیه این فرآورده‌ها رو به ارزش ۹۷۰ هزار دلار به ایران صادر کرده.

فرانسه هم ۵۰۰ هزار دلار صادرات رژ لب به ایران داشته و بیشتر از ۷۵۰ هزار دلار از این اجناس از راه منطقه آزاد کیش وارد ایران شده. نکته باحال اینجاس که براساس آمارهای غیررسمی، دست کم ۶۵ درصد از اجناس آرایشی به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شه که در این مورد آمارهای غیررسمی تا ۹۰ درصد هم اعلام شده.

اینطوری می‌توان گفت این اندازه فرآورده‌های آرایش لب که از راه مرزهای رسمی به ایران وارد شده، همه اون چیزی نیس که از این محصول وارد ایران شده.

در‌حالی‌که بعضی آمار حکایت از واردات لوازم آرایشی‌ و بهداشتی مانند رژ لب و لاک ناخن با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارن، سال گذشته سخنگوی سازمان غذا‌ و‌ دارو با تکذیب این خبر اعلام کرد به‌هیچ‌و‌ جه مجوزی واسه واردات لوازم آرایشی از طرف سازمان غذا و دارو صادر نشده.

این مطلب را هم بخوانید :   نگاهی به داخل کارخانه بوئینگ وقتی در حال ساخت بهترین هواپیماهای خود است

با‌ این‌حال براساس انتشار اخبار در خبرگزاری‌های رسمی در ۱۰ ماه گذشته ۴۶ تن لوازم آرایشی ناخن با ارز دولتی به کشور وارد شده و بعضی منتقدان دولت نیز  با استناد به آمار واردات گمرکات کشور خبر از واردات لوازم آرایش با ارز دولتی میدن.

همین چند ماه پیش بود که دولت با جفت و جور فهرستی از گروه چهارم کالایی، واردات این گروه از جنسا رو به کشور ممنوع کرد. بعد از تصمیم دولت واسه مدیریت بازار ارز و تعیین اندازه ۴۲۰۰ تومن به‌عنوان تنها اندازه رسمی در فروردین‌ماه ۹۷، تأمین ارز واسه سه گروه جنسای وارداتی اولویت‌بندی شد و براساس مجوزی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد، جنسای لوکس، غیرضروری و کالاهایی که مشابه تولید داخلی داشتن، در این فهرست قرار گرفتن و لوازم آرایشی نیز جزء اونا بود.

اگه خبر اعلام‌ شده صحت داشته باشه باید گفت همون‌طور‌که در دولت احمدی‌نژاد به جای تخصیص ارز دولتی به دارو به واردات زین اسب و خوراک سگ اختصاص داده می‌شد، در دولت فعلی هم به واردات رژ لب و لاک ناخن ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده میشه.

در سالی که بدترین شرایط ارزی رو به قول مسئولان داشتیم و مردم در مورد بهداشت و درمان، به‌خاص در تأمین داروهای خارجی واسه برخی مریضی‌ها با مشکلاتی مواجه هستن، واسه واردات لوازم آرایشی‌، ارز لایق توجهی اختصاص یافتهه و سیاست‌های بانک مرکزی در‌این‌باره نامشخصه.

البته این اولین‌بار نیست که در کشور چنین اتفاقی رخ می‌دهد و بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز به کالاهای اساسی و کالاهای لوکس دوگانه رفتار می‌کند؛ در سال ۹۱، در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت وقت، گفته بود به چه دلیل بانک مرکزی واسه واردات خودروهای لوکس، لوازم آرایش، زین اسب و خوراک سگ ارز داره، اما واسه دارو و لوازم پزشکی نداره. این سوال رو باید هم‌اونقدر از دکتر عبدالرضا همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی پرسید.