اردیبهشت 9, 1403

راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های فنلاند

تحصیل در فنلاند اگه به زبون فنلاندی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کنین، مجانیه. واسه مقطع دکترا هم تحصیل به زبون انگلیسی رایگان بوده و معمولا با بورس همراه می شه. باتوجه به اینکه تعداد خیلی از متقاضیانی ایران علاقمند به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور، به دنبال فرصتای تحصیلی رایگان هستن، گزارش امروز ما، شما رو با فرصتای تحصیلی رایگان در کشور فنلاند آشنا می کنه.
یادتون نره که سایتای معرفی فرصتای بورسیه در اروپا، همیشه باید به وسیله علاقمندان تحصیل رایگان، بررسی همیشگی شه.

با ما در گزارش امروز همراه باشین.

به چه دلیل فنلاند؟

حتماً تا کنون با ده ها گفتاری که در سرویس دانشگاه گردی ما در چند ماه گذشته درباره فرصتای تحصیلی و بورس در کشورای جور واجور دنیا ارائه شد، آشنا شدید. اگه اطلاعاتی از اون گفتارها ندارین، به این لینک مراجعه کنین. ما قبلاً به این موضوع اشاره کردیم که حالا، یکی از مهم ترین مقولات در میدون تحصیل در بیرون مرز کشور، موضوع هزینه های زندگی به خصوص شهریه دانشگاهه.

نگفته پیداست که باتوجه به اینکه هرساله ده ها هزار ایرونی واسه تحصیل در بیرون مرز کشور، در آزمونای بین المللی زبون انگلیسی آیلتس و تافل تو تهران و مراکز استانا شرکت می کنن، رقابت واسه ورود به دانشگاه هایی که پاتوق تحصیل ایرانیان در آسیا و اروپا و حتی آمریکا هستش، افزایش زیادی پیدا کرده.

زیادن دانشجویانی که قبل از اتمام مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود در داخل کشور، مدرکای بین المللی زبون و حتی GRE رو دریافت کرده و واسه رشته های جور واجور در دانشگاه های خارجی به اصطلاح APPLY می کنن. همونطور که میدونید، هزینه تحصیل در بیرون مرز کشور با در نظر گرفتن افزایش خیره کننده اندازه ارز در بازار آزاد، دلیل شده تا بعضی از عاشقان ادامه تحصیل، دور تحصیل در آنسوی آبا رو خط بکشن.

پس، باید هدف اصلی کلیه کسایی که علاقمند به تحصیل در بیرون مرز کشور هستن، پیدا کردن فرصتای تحصیلی رایگان یا با بورسیه باشه تا هم از ارز بری جلوگیری شه و هم بتونن با حمایتای مالی نهادهای دانشگاهی و خیریه و علمی و تجاری در کشور مقصد، هزینه های زندگی دانشجویی رو پشتیبانی کنن.

در چند دهه گذشته، سه کشور سوئد، فنلاند و نروژ، به عنوان کشورای اسکاندیناوی با اقتصاد پیشرفته و دانشگاه های معتبر، در فهرست اولویتای تحصیلی ایران در اروپا و به خصوص در سرزمینای سرد شمالی بود.

ده ها هزار دانشجوی ایرونی تا کنون از دانشگاه های ۳ کشور اشاره شده علم آموخته شده و این روش بازم ادامه داره.
سکونت بیشتر از ۱۰۰ هزار ایرونی در این کشورها هم دلیل خوبی بر اهمیت کشورای اسکاندیناوی واسه ایرانیان جهت تحصیل، زندگی و اشتغال در نیم قرن اخیره.

سوئد از اوایل دومین دهه قرن بیست و یکم (سال ۲۰۱۰ میلادی)، تحصیل رایگان در رشته های انگلیسی زبون رو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واسه خواهندگان (APPLICANT) خارج از اتحادیه اروپا (non-EU) لغو کرد.
در واقع، سیستم شهریه رایگان (Tuition free waiver) که قبل از اون، باعث دکتر و مهندس و وکیل و تاجر شدن هزاران ایرونی به صورت مجانی در دانشگاه های سوئد شده بود، لغو شد.

حالا فقط واسه تحصیل به زبون سوئدی در دانشگاه های سوئد، میشه بدون شهریه دست به کار شد و البته شاید واسه شما باحال باشه که سازمان امتحان و آموزش عالی کشورمون، آموز آمادگی زبون سوئدی رو تو تهران واسه علاقمندان برگزار می کنه.

پس، سوئد، یکی از بهترین پاتوقای تحصیل رایگان ایرانیان. حالا در دسترس نیس.
پاتوق بعدی که قبلا به اون اشاره کردیم، کشور پادشاهی نروژه. نروژ، از زمانای قدیم، تحصیل رایگان و با کیفیت رو در اختیار ایرانیان قرار داده و این روش بازم ادامه داره.

نروژ دارای ده ها دانشگاه با رتبه جهانیه که بعضی از اونا مانند دانشگاه علم و صنعت نروژ و دانشگاه استاوانگر، یکی از پاتوقای ایرانیان به خصوص واسه تحصیل در رشته های فنی و مهندسی (پتروشیمی) هستش.

مهم ترین موضوع واسه تحصیل رایگان در نروژ، نه زبون نروژی، نه آب و هوای نروژ، نه جامعه نه دانشگاه و نه مسائل سیاسی و اجتماعیه. تنها موضوع مهم، هزینه بالای زندگی در این کشوره که یکی از گرون ترین کشورای دنیا هستش.

علاوه بر سوئد و نروژ، دانمارک هم یکی دیگه از کشورای منطقه اسکاندیناویه که هزینه تحصیل در اون رایگان نیس، ولی از مراکز علمی بسیار پیشرفته با رتبه جهانی بهره مند بوده که به نسبت دو کشور قبلی، با استقبال ایرانیان مواجه نشده.

دلایل تحصیل در فنلاند

فنلاند، همسایه شرقی سوئد و همسایه شمالی روسیه، تا سال ۲۰۱۶ میلادی، سیستم تحصیل رایگان رو واسه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می کرد.
اما از پاییز ۲۰۱۷ میلادی، واسه تحصیل در این کشور، باید هزینه هایی پرداخت کرد که واسه یه دوره ۲ ساله کارشناسی ارشد، بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو رو شامل می شه که میشه قسطی هم پرداخت کرد.

تحصیل در فنلاند، می  تونه فواید ۱۰ گانه زیر رو واسه شما به همراه داشته باشه:

  • تحصیل در دانشگاه هایی که همه مورد تایید وزارت علوم ایرانه.
  • امکان دریافت سهیمه ارز دانشجویی به صورت ۲ بار در سال به اندازه دولتی.
  • امکان تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های اروپا در کلیه رشته های تحصیلی.
  • امکان دریافت روادید شنگن که فرصت تردد ۹۰ روزه رو در ۲۶ کشور به شما میده.
  • امکان تحصیل به زبون انگلیسی در کشوری که بیشتر مردم به زبون انگلیسی آشنا هستن.
  • امکان پیدا کردن فرصتای کارآموزی در شرکتای چند ملیتی فنلاند.
  • امکان تحصیل ۱ ترم در خارج از فنلاند به عنوان دانشجوی تبادلی (exchange student)
  • هزینه زندگی و تحصیل به نسبت پایین تر از انگلستان و هلند.
  • پیدا کردن فرصتای کاری جور واجور در صورت تسلط به زبون فنلاندی یا سوئدی.
  • دسترسی به بازار کار حرفه ای در حال گسترش سوئد که تا ۱ دهه آینده به ۱۰۰ هزار کارگر متخصص نیاز داره.

موضوع بعدی که در تحصیل در این کشور باید به اون توجه داشت، امکان دریافت روادید به نسبت آسون در صورت دریافت پذیرش تحصیلی و هم اینکه تردد آسون خود و خونواده در زمان زندگی دانشجویی در این کشوره.

تحصیل در فنلاند به جز در مقطع کارشناسی، هیچ اجباری واسه شما مبنی بر یادگیری زبون فنلاندی ایجاد نمی کنه و شما می تونین حتی به عنوان دانشجوی دکترا و حتی استاد در این کشور مشغول به کار شده بدون اینکه احتیاجی به یادگیری زبون فنلاندی داشته باشین.

اما به هر حال، ‌یادگیری این زبون، فرصتای کاری و تحقیقاتی و اشتغال متنوعی رو واسه شما در یکی از اقتصادای خلاق و پیشرو اروپا که از نظر ما ایرانیا کشور نوکیا حساب می شه، داره.

پس اگه در ماه های آینده به دنبال مقصدی واسه ادامه تحصیل هستین، فنلاند و ده ها دانشگاه با کیفیت و بین المللی اونو در فهرست اولویتای خود بذارین.

چیجوری واسه تحصیل در فنلاند اقدام کنیم؟

نکته اول که باید در مورد تحصیل در دانشگاه های فنلاند بدونین اون هستش که سیستم پذیرش مدارک در این کشور، از اواخر دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، تا اواخر ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، نسبت به دریافت اینترنتی پرونده شما اقدام می کنه و البته واسه رشته های هنر و پزشکی، این زمان تا مارچ ۲۰۱۷ هم تمدید می شه.

البته هزینه ای هم واسه بررسی اپلیکیشن شما دریافت نمی شه.

حالا دانشگاه های فنلاند، از خواهندگان ایرونی، شهریه دریافت می کنن و این شهریه، هرساله بین ۵ تا ۷ هزار یوروه. اما، فرصتایی جفت و جور شده که این شهریه به خواهندگان مستعد، بخشیده شده و تخفیف ۱۰۰ درصدی رو دریافت کنن یا از بورسای دانشگاه استفاده کنن.

شما واسه تحصیل در این کشور، باید درباره سیستم آموزشی، هزینه های زندگی و تحصیل و هم اینکه روند اپلای، اطلاعات لازم رو به دست بیارین. همه این اطلاعات لازم اما نه کافی رو می تونین در این پرتال مشاهده کرده و طبق روند اعلامی، اقدام نماییند.

در این درگاه، درباره کشور فنلاند، مقصدهای تحصیلی اون، سیستم آموزشی، روش اپلای، شهریه و بورسیها و هم اینکه مقولاتی مربوط به پیدا کردن محل زندگی  و مسائل اجتماعی، اطلاعات خوبی به صورت صوتی و تصویری ارائه شده.

آخرین اطلاعات درباره تحصیل در فنلاند و شرایط مربوطه واسه دانشجویان بین المللی رو می تونین در اینستاگرام این مجموعه هم دنبال کنین. پیشنهاد میکنیم قبل از اپلای، فایلای ویدئویی ارائه شده درباره روش زندگی و تحصیل در این کشور رو در کانال study in Finland ببینین.

همونطور که در سایت رسمی  راهنمای تحصیل در این کشور توجه می کنین، کلیه خواهندگان تحصیل در این کشور باید از راه این پرتال رسمی، مدارک خود رو اسکن کرده و در مدت مقرر ارسال کنن.

در واقع، به شما این فرصت داده شده که واسه ۶ رشته در هر مقطع تحصیلی به جز دکترا، در آن واحد اقدام کرده تا مورد بررسی قرار بگیره.
با در نظر گرفتن رایگان بودن هزینه اپلیکیشن، پیشنهاد می شه از این فرصت بررسی رایگان مدارک واسه تحصیل در فنلاند استفاده کنین.

در این سایت، فقط شما با بخش higher education کار دارین که در ان، فرصتای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه شده.

این مطلب را هم بخوانید :   واردات ۴ میلیون دلار «رژ لب» در سال ۹۷: با دلار ۴۲۰۰ یا بیشتر؟

نکته بعدی که باید توجه کنین اون هستش که جهت فرستادن مدارک تحصیلی، باید در سایت ثبت نام کرده و یه حساب به دست بیارین و براساس ان، پروفایل خود رو کامل کنین. بخاطر این، به بخش My studyinfo نیاز نیس که مراجعه کنین.

کافیه به این بخش که تصویر ش رو در زیر می بینین رفته و اسم رشته و دانشگاه رو بزنین و بعد رشته های مورد نظر رو add‌کنین تا به shortlist شما اضافه شه.

تا ۶ انتخاب دارین.

در باکسی که با رنگ قرمز مشخص شده، نام رشته و دانشگاه رو وارد کنین یا از راه آپشن: Browse Study Option، فهرست دانشگاه های فنلاند رو مشاهده کرده و بعد مبادرت به انتخاب رشته های مورد نظر کنین.

وفتی شما، روی آپشن کلیک کنین، تصویر زیر واسه شما به نمایش در میاد.

حال می تونین براساس موضوع رشته مورد نظر خود، نسبت به انتخاب دانشگاه دست به کار شین. همه رشته ها در ده ها دانشگاه فنلاند، براساس موضوع (Brose by Subject) ارائه شده.
مثل: کشاورزی، جنگل داری، محیط زیست، هنر، طراحی، موسیقی، تئاتر، اقتصاد، تجارت، امور مالی، فنی و مهندسی، روانشناسی، علوم بهداشتی و حرفه ای، تاریخ، فرهنگ، زبانای مدرن و سنتی، علوم طبیعی، پرستاری، ایمنی و خدمات اجتماعی.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، روی هر رشته ای که از راه این سیستم کلیک کنین، فرمی باز می شه که اطلاعات خاصی در اون قرار گرفته.

    • مثلا به شما درباره تاریخ شروع ترم تحصیلی رشته مورد نظر میگه (study begin)

  • زنان آموزشی رو توضیح میده (language of instruction)
  • زمان تحصیل (day time teaching)

    • تعداد واحدهای لازم واسه گذروندن رشته (ECTS CREDITES)
  • دوره تحصیل (DURATION)

  • شهریه دوره (TUITION FEE)

همه رشته هایی که در این روند واسه شما نشون داده می شه، گزینه نارنجی رنگ به نام ADD TO SHORTLIST داره که اگه روی اون کلیک کنین، این رشته به فهرست رشته های مورد نظر شما اضافه می شه.

در قسمت STUDY PROGRAM، تاریخ اپلای و شرایط رشته مورد نظر ارائه شده.

همه رشته ها، دارای CONTACTه که شما می تونین قبل از انتخاب رشته مورد نظر در فهرست اپلیکیشن، با نشانی پست الکترونیک معرفی شده تعامل کرده و اطلاعات تکمیلی رو به زبون انگلیسی به دست بیارین.

کار کردن با این سیستم خیلی آسونه و می تونین با حوصله و بررسی همه جانبه، رشته های مورد نظر رو انتخاب کنین.

چیجوری معافیت از پرداخت شهریه بگیریم؟

موضوع مهم اون هستش که شما بتونین، پس از انتخاب رشته های مورد نظر در این سیستم و کسب قبولی در آینده ، معافیت از پرداخت شهریه به دست بیارین. واسه این کار، شما باید:

  • اول از راه لینک معرفی شده بالا، ۶ رشته مورد نظر رو در دانشگاه های فنلاند انتخاب کنین.
  • بعد، EMAIL CONFIRMATION (تایید ثبت نام) رو دریافت کنین.
  • براساس تاییدیه الکترونیکی ثبت نام، ترجمه رسمی مدارک (HARD COPY) رو به آدرسی که در ای میل اعلام می شه بفرستین. توجه کنین که تنها ۱ نسخه بسه.
  • به دانشگاه مقصد رفته و در بخش TUTION FEE AND SCHOLARSHIP، فرم معافیت از پرداخت شهریه رو پر کنین.

وقتی شما فرم مربوط رو پر کنین، به صورت موازی، هم پرونده شما واسه پذیرش در رشته مورد نظر بررسی می شه و هم از نظر معافیت در پرداخت شهریه، بررسی می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دانشگاه های فنلاند با در نظر گرفتن حجم بالای درخواستا، تعداد محدودی معافیت از پرداخت شهریه رو واسه خواهندگان دارای شرایط (QUALIFIED APPLICANTS) ارائه می کنن.

اگه با پرسشی مواجه شدید، پیشنهاد میکنیم که به این قسمت مراجعه کنین.

فهرست دانشگاه های فنلاند

واسه باخبر شدن از بخش فرمای معافیت پرداخت شهریه و حتی اقدام واسه بورسیه، به فهرست کامل زیر مراجعه کنین. این فهرست، مستقیم شما رو به سایت دانشگاه های فنلاند که رشته های اونا در لینکای بالا ارائه شده، راهنمایی می کنه.

همونطور که گفته شد، با مراجعه به بخش بورسیه و شهریه،می تونین فرمای مربوط رو دانلود و تکمیل کنین تا از فرصت معافیت در پرداخت شهریه و حتی دریافت بورسیه واسه مقاطع ارشد و دکترا بهره مند شید.

  • Aalto University

  • Åbo Akademi University

 

  • Hanken School of Economics

 

  • Lappeenranta University of Technology
  • Tampere University of Technology

  • University of Eastern Finland

 

  • University of Helsinki

 

  • University of Jyväskylä
  • University of Lapland

  • University of Oulu

  • University of Tampere

  • University of Turku
  • University of Vaasa
  • University of the Arts Helsinki

  • Åland University of Applied Sciences

 

 

 

 

 

 

 

  • Centria University of Applied Sciences

 

  • Diaconia University of Applied Sciences

 

 

 

    1. Haaga-Helia University of Applied Sciences

 

  • HAMK University of Applied Sciences

 

    1. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences

 

  • HUMAK University of Applied Sciences
  • JAMK University of Applied Sciences

  • Kajaani University of Applied Sciences

  • Karelia University of Applied Sciences
  • Kymenlaakso University of Applied Sciences *
  • Lahti University of Applied Sciences

  • Lapland University of Applied Sciences
  • Laurea University of Applied Sciences

  • Mikkeli University of Applied Sciences *

  • Novia University of Applied Sciences

 

  • Oulu University of Applied Sciences

 

  • Saimaa University of Applied Sciences
  • Satakunta University of Applied Sciences

  • Savonia University of Applied Sciences

 

  • Seinäjoki University of Applied Sciences

 

  • Tampere University of Applied Sciences

  • Turku University of Applied Sciences

  • VAMK – Vaasa University of Applied Sciences

۳۹ دانشگاهی که در بالا ذکر شد، همه مورد تایید اداره کل علم اموختگان وزارت علوم بوده و شما می تونین از خدمات دریافت ارز دانشجویی و تایید مدارک پس از علم اموختگی استفاده کنین. موضوع بعدی که باید توجه داشت آنست که لینکای بالا، شما رو مستقیم به بخش اپلای دانشگاه هدایت می کنه.

از این روش می تونین به قسمتای دیگه سایت دانشگاه ها رفته و اطلاعات تکمیلی رو به دست بیارین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به صورت تکی (separate application) میشه واسه دانشگاه های فنلاند دست به کار شد و حتما احتیاجی نیس که براساس سیستم joint application‌ دست به کار شین.

پیشنهادای مهم ما

۱- واسه تحصیل رایگان در فنلاند، رزومه قوی آماده کنین. رزومه قوی تحصیلی، با روزمه شغلی فرق داره.
رزومه خوب، یکی از شروط مهم واسه کسب بورسیه و تحصیل رایگان در فنلانده. از تجربه علم آموختگان استفاده کنین. اونا رو در linkedin پیدا کنین.

۲- واسه افزایش شانس پذیرش رایگان در دانشگاه های این کشور، بیانیه هدف (SOP) مطلوب رو تدارک ببینین.

۳- شرایط زبانی (language proficiency) در دانشگاه های فنلاند، آیلتس ۶ تا ۶.۵ آکادمیکه.

۴- تحصیل در دانشگاه های فنلاند، نیاز به GRE یا GMAT نداره.

۵- حتما در بازه وقتی (APPLICATION PERIOD) واسه رشته و دانشگاه مقصد دست به کار شین.

۶- اطلاعات دانشگاه مقصد رو از راه علم آموختگان ایرونی دانشگاه یا از راه فیس بوک یا لینکدین بدست بیارین.

۷- اگه نتونین معافیت از پرداخت شهریه رو به دست بیارین، باید جهت دریافت نامه پذیرش یا همون ADMISSION LETTER، قسط اول شهریه رو پرداخت کنین تا وارد فاز روادید شید.

۸- همه دانشجویانی که واسه مقطع دکترا در دانشگاه های فنلاند اقدام می کنن، خودکار واسه بورسیه بررسی می شن.

۹- در صورت پذیرش در دانشگاه های فنلاند، روادید ۱ ساله قابل تمدید واسه شما صادر می شه.

۱۰- کیفیت تحصیل در فنلاند از پرتغال و اسپانیا و یونان و اتریش و حتی لهستان بالا تره.

۱۱- از انجمنای ایرونی مربوط به تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور واسه راهنمایی آنلاین استفاده کنین.

۱۲- اگه خواستین از موسسات اعزام دانشجو واسه تحصیل در فنلاند استفاده کنین، حتما از موسسات مجاز استفاده کنین.

۱۳- سایت سفارت ایران در هلسینگی و سفارت فنلاند تو تهران واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از فرصتای تحصیلی و زندگی در این کشور، پیشنهاد می شه.

۱۴- دریافت روادید با روند اپلای به طور کامل فرق داره.

این گفتار میتونه راهنمای خوبی باشه.

۱۵- پیدا کردن مکان اقامت در فنلاند رو از راه مسئول اقامت (ACCOMODATION OFFICER) دانشگاه پیگیری کنین و از روز اپلای، به اون فکر کنین.

۱۶- واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیل رایگان در فنلاند، بخش بورسیه کلیه دانشگاه های هدف این کشور رو بررسی کرده و با استادان دانشگاه ها، تعامل کنین تا اونا رو واسه سرپرستی برنامه آموزشی خود،. تشویق کنین.

با امید به اینکه راهنمای خلاصه این گزارش، بتونه علاقمندان به تحصیل در این کشور رو کمک کنه.