اردیبهشت 8, 1403

همه واکسن ها در یک بار واکسیناسیون؛ رویایی که بزودی به حقیقت تبدیل می شود

محققان آمریکایی می گن که بزودی واکسنی رو به بازار عرضه می کنن که شامل همه واکسنای دوران کودکی بوده و اینجوری هم کودکان و هم والدین اونا نفسی خیلی راحت می کشن. تکنولوژی جدیدی که در موسسه تکنولوژی ماساچوست مورد آزمایش قرار گرفته می تونه چندین داروی واکسیناسیون رو به شکل یه واکسن زیر جلدی ممکن سازه و اینجوری علاوه بر این که باری سنگین از روی دوش خونواده ها ورداشته می شه، مقابله جهانی با بیماریای دوران کودکی هم راحتتر شده و سرعت بیشتری بگیره.
براساس مقاله ای که در مجله ساینس به چاپ رسیده، در این روش همه واکسنای لازم در درون میکروکپسولایی قرار می گیرن که هر کدوم در وقتی خاص در بدن آزاد می شن.

این روش از واکسیناسیون در موشا با موفقیت آزمایش شده و بزودی وارد مرحله آزمایش روی آدم می شه.
در این روش واکسنای لازم مانند واکسنای دیفتری،کزاز، مشکی سرفه، فلج کودکان، آنفلوانزا و هپاتیت بی در سنین ۸، ۱۲ و ۱۶ هفتگی؛ واکسن پنوموکوک در هشت هفتگی، ۱۶ هفتگی و یه سالگی؛ واکسن بی مردان در ۸ هفتگی،۱۲ هفتگی و یه سالگی؛ واکسن آنفلوانزا/ سی مردان تو یه سالگی و هم اینکه واکسنای سرخجه, سرخک و طب گوشک که تو یه سالگی و سه سال و چهار ماهگی تزریق می شه همه به شکل یه واکسن کامل به صورت یه باره به بدن نوزاد تزریق می شن، بدون این که دیگه هیچ وقت احتیاجی به تکرار اون وجود داشته باشه.

این همون چیزیه که چندین سال پیش حتی فکر کردن به اونم خیلی سخت بود و رسیدن به اینجور روشی در آینده ای نزدیک غیرممکن به نظر می رسید. باحال این که هر کدوم از این واکسنا تو یه محفظه بسیار ریز قرار داشته و پس از تزریق در زمان خاصی که واسه اون تعیین شده باز شده و محتویات اون در بدن آزاد می شه.
در آزمایشی که به وسیله محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست انجام شد برنامه ریزی شده بود که ریز کپسولای شامل واکسنا همه به طور مشترک در روز نهم، بیستم و چهل و یکم پس از تزریق به موش آزمایشگاهی آزاد شن که این موضوع با موفقیت انجام شد.

این مطلب را هم بخوانید :   هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

این تحقیقات نشون داده که ساخت ریزکپسولایی که محتوای خود رو صدها روز پس از تزریق واکسن آزاد می کنن به طور کاملً امکانپذیر بوده و به زودی تماشاگر آزمایش این روش روی آدم هستیم.
پروفسور رابرت لنگر از موسسه تحقیقاتی ماساچوست در این باره اینجور میگه:” ما درباره این تحقیق بسیار هیجان زده هستیم.
واسه اولین بار می تونیم یه سری از ذرات ریز واکسنی محدود شده رو بسازیم که هر کدوم واسه آزاد شدن تو یه زمان دقیق و قابل پیش بینی برنامه ریزی شده، از این رو آدما می تونن یه آمپول واحد رو دریافت کنن که در عمل چندین واکسن از قبل در اون قرار داده شده”.

باید خاطرنشان کنیم که سهولت و به درد بخور بودن در واکسیناسیون در کشورای کمتر پیشرفته جهان تاثیر بسیار مثبتی روی سلامت در ابعاد جهانی داره.
اینجوری فقط با یه بار واکسیناسیون در روزای اول تولد دیگه احتیاجی به واکسیناسیون دوباره نیس و همزمان فرد همه واکسنای لازم رو دریافت می کنه بدون این که احتیاجی به هیچ کار خاصی وجود داشته باشه.