اردیبهشت 8, 1403

چگونه می توان در هر بحثی برنده شد، حتی وقتی حق با ما نیست؟

شاید براتون پیش اومده که بخواین تو یه جلسه و بحث، حرف خود به کرسی نشانده و بقیه رو هرطور که شده، تحت تاثیر بذارین. اما به دلایل جور واجور موفق به ارائه بهترینِ خود نمی شین و در نتیجه در اینجور رقابتی می بازید.

اگه این شرایط براتون آشناست و قبلا اونو تجربه کردین، پیشنهاد می کنیم تا از ترفند PREP استفاده کنین. این واژه از کنار هم قرار گرفتن سرواژهای کلمات انگلیسی با مفاهیم اشاره، دلیل، مثال، اشاره گرفته شده و بهترین وسیله واسه سازمان‌دهی یه سخنرانی یا جواب دادن به سوالات سخت و غیرمنتظره در چیزای مشخص بشمار میره.

واسه باخبر شدن از راه کار این ترفند این موقعیت رو تو ذهن تصور کنین: در جمعی حضور دارین که باید به هر راه ممکن از نقطه‌نظر خود یا موقعیت شغلی خود دفاع کنین. این یا آخرین قرار ملاقات شماس یا مخاطبتان، یه مشتری بالقوه و مهمه. یا حتی شاید این موقعیت آخرین مهمانی کاری باشه.

یا واسه درک بهتر، شاید بد نباشه اینطور مثال بزنیم که: تصور کنین تو یه جلسه کاری در مورد انجام وظایف و تصاویر شرکت حضور دارین و مدیرعامل از شما می پرسد: نظر شما در مورد کارکرد ما به عنوان یه تیم چیه؟

در اینجور شرایطی بزرگ ترین اشتباه اینه که یه جواب احساسی بدین. آسونترین راه اینه که یا حالت دفاعی به خود گرفته و از کارکرد تیم تعریف کنین، یا از اون طفره برید. اما باید بدونین که این کاری نیس که یه مدیر اجرایی موفق انجام میده!

در این شرایط بهتره از اصل PREP کمک بگیرین. 

قبل از جواب دادن، یه نفس عمیق کشیده و تا شماره دو بشمارید. وقتی آدم در شرایط پراسترس قرار میگیره، به دلیل عجله ای که در وجودش هست، تصمیمات نادرست و غیرمنطقی میگیره. پس، با دو ثانیه دندون روی جگر گذاشتن و نفس عمیق کشیدن می تونین جواب درست و منطقی واسه سوالی که شنیدین، پیدا کنین. پس از اونم براساس اصل PREP جلو برید. در این حالت، امکان اینکه بعدا از رفتار یا جواب خود پیشمون شید خیلی کم میشه.

واسه شرایط فرضی بالا، شما می تونین جواب فرضی زیر رو ارائه بدین:

  • اشاره (P): من فکر می کنم که ما واسه رشد جا داریم و می تونیم بهتر از این باشیم.
  • دلیل (R): دلیلم هم واسه این ادعا اینه که (دلایل دارای دلیل و منطقی خود رو در بخش شغل خودتون بگید)
  • مثال (E): یک یا چند مثال در این مورد بگید.
  • اشاره (P): به هر حال، من تصور نمی کنم که ما به عنوان یه تیم بهترین تلاش خود رو انجام می دیم و جا داره که رشد کرده و بالاتر از جایگاهی که هستیم، قرار بگیریم.

PREP همیشه این امکان رو به شما میده تا یه جواب لایق، کامل و براساس واقعیتا ارائه بدین، نه براساس احساسات آنی.

این مطلب را هم بخوانید :   کابوس های زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت دوم]

با تکیه بر این اصل می تونین یه مدیر اجرایی موثر و حرفه ای به‌نظر برسین. این فاکتوریه که یه مدیر و سرپرست موثر و باهوش رو از بقیه جدا می کنه.
شاید تعریف کیفیتی که در نتیجه این اصل به دست میاد خیلی آسون نباشه، اما در روند کار به طور کامل محسوس و قابل لمس میشه.

از اصل PREP واسه متقاعدسازی مشتریا هم میشه استفاده کرد.

تصور کنین که شما خدماتی رو ارائه می دید که رقبای زیادی واسه اون در بازار هست.
در این شرایط باید بدونین که دقیقاچیجوری باید ارائه محصول خود رو مطرح کنین که مشتری راضی شه که شما در بین دیگه رقیبان و حتی از تیمای داخلی شرکتِ مقصد، بهتر عمل میکنین و سود بیشتری واسه شرکت اونا دارین؟

واسه رسیدن به این مرحله، می تونین از اصل PREP کمک بگیرین:

 

دو ثانیه صبر کنین.

 

  • اشاره (P): به این خاطر که ما سود بیشتری رو واسه شرکت شما میسازیم. (این جواب تا حدی متکبرانه و بلندپروازانه به نظر می رسه، اما با رعایت اصول زیر می تونین حس متفاوتی تو ذهن شنونده بسازین.)
  • دلیل (R): دلیل این که با اینجور اعتمادبه‌نفسی این ادعا رو دارم اینه که ما در این منطقه سرآمد و پیشگام هستیم.
    بالغ بر ۱۰ ساله که رابطه با رفع مشکلاتی مثل این با صنایع و کارخانه های مشابه شما همکاری می کنیم.
    مشتریامون می تونن تجربه زیاد کارشناسان ما رو در پیدا کردن بهترین و سریع‌ترین راه حل، ضمانت کنن.
  • مثال (E): به طور مثال (یه مثال روشن و رو مطرح کنین)
  • اشاره (P): بخاطر این، من تصویر می کنم که ما بهترین گزینه واسه انجام این پروژه و همکاری با شما هستیم.

قانون PREP هم اینکه واسه وقتی که می خواین رابطه موثری برقرار کنین هم کاربرد داره.
واقعیت اینه که اگه همه مردم روی یه موضوع مشخصی تسلط داشته باشن، فقط فردی که بهترین روش واسه ارائه و تفسیر جواب رو انتخاب می کنه، پیروز میدونِ رقابت میشه.

روابط عمومی قوی و مهارتای تاثیرگذاری، دو اصل کلیدی واسه موفقیت در کار هستن. شما با به‌کارگیری اصل PREP در زندگی اجتماعی و شغل خود می تونین، در هر دو بخش، موفقیتای زیادی رو رقم زده و پیشرفتای زیادی رو در زندگی یا شغل خود تماشاگر باشین.