اردیبهشت 9, 1403

۱۰ عادت به ظاهر ساده ای که برای کلیه ها بسیار مضر هستند

کلیه ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن دارن. این اندام گلبولای قرمز خون رو تولید می کنه، فشار خون رو تنظیم می کنه، اندامای داخلی رو سم زدایی می کنه، آب اضافی بدن رو نابود می کنه و اندازه همه مواد معدنی لازم موجود در خون رو کنترل می کنه.
واسه همینه که لازمه با ترک عادتای بد خود و جانشین کردن اونا با عادتای درست، خطر دچار شدن به بیماریای کلیوی رو در خود پایین بیارین. در ادامه به عادتای به ظاهر ساده ای می پردازیم که آسیب زیادی به کلیه ها میزنن.

 

۱- نگه داشتن ادرار

 

خالی نکردن به موقع ادرار، یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات کلیویه. اگه بیشتر در برابر میل به ادرار کردن مقاومت می کنین، باید بدونین که وقتی ادرار واسه یه مدت طولانی درون مثانه شما باقی می مونه، باکتریا با سرعت خیلی بیشتری شروع به افزایش شدن می کنن. این مسأله می تونه منتهی به مشکلات جدی ای مثل عفونتای کلیوی و بی اختیاری ادرار شه.

۲- نشستن دراز مدت

جنب و جوش فیزیکی منظم، فشار خون رو بهتر کنه و سوخت و ساز گلوکز در بدن رو در حالت نرمال نگه می داره.
هر دوی این موارد، فاکتورهای مهمی در حفظ سلامت کلیه ها هستن. اما نشستن دراز مدت و جنب و جوش نداشتن ممکنه خطر دچار شدن به مریضی کلیوی رو تا ۳۰ درصد زیاد کنه.

اگه بیشتر از ۸ ساعت در روز رو نشسته روی صندلی، در محل کارتون می گذرونین، تلاش کنین در خونه سبک زندگی پرتحرکی داشته باشین. دست کم ۲ تا ۳ بار در هفته ورزش کنین و از هر فرصتی واسه پیاده روی در دور و بر خونه خود استفاده کنین.

 

۳- زیاده روی در ورزش

 

انجام ورزشای سنگین به مدت طولانی می تونه منتهی به بروز مریضی رابدومیولیز شه.
در اثر این مریضی عضلات آسیب می بینن و محتویات فیبرهای عضلانی مرده وارد جریان خون می شن.
این مسأله می تونه منتهی به مشکلات جدی ای مثل مشکل کلیوی شه.

پس اگه خیلی بیشتر از قبل ورزش می کنین و علاوه بر دردهای عضلانی، رنگ ادرارتون هم تیره شده، هر چی سریع تر به دکتر مراجعه کنین.

۴- زیاده روی در مصرف داروهای مسکن

هرچند مصرف متعادل داروهای ضد التهابی ای مثل آسپیرین و ایبوپروفن بی خطره، اما مصرف افراطی اینجور داروهایی به طور منظم، می تونه منتهی به آسیب دیدن کلیه ها و حتی مشکل کلیوی شه.
شاید دلیل این مسأله اون هستش که مسکنای بدون نسخه گردش خون به سمت کلیه ها رو کاهش میدن و کارکرد این اندام رو دچار مشکل می کنن، مخصوصا اگه شخص قبل از اونم به مریضی کلیوی گرفتار بوده باشه.

پس حتی اگه درد شدیدی دارین، هیچوقت یادتون نره که داروهای مسکن رو فقط باید واسه یه مدت کوتاه و با کمترین دوز ممکن استفاده کنین.

۵- کم آب خوردن

حفظ آب بدن به کلیه ها کمک می کنه ادرار تولید کنن و اینطوری، سدیم و سموم بدن از اون دفع شن. اگه مرتباً آب کم می خورید، این مسأله ممکنه باعث بروز مشکلاتی مثل سنگ کلیه شه.

واسه بیشتر افراد، نوشیدن ۱/۵ تا ۲ لیتر آب واسه حفظ سلامت کلیه ها بسه. ً یادتون باشه که بقیه شکلای جور واجور نوشیدنیا اثر آب رو ندارن و مقدار گفته شده در مورد آب خالصه.

اما از کجا بفهمیم که دقیقا به مقدار مورد نیازمون آب می خوریم؟ ادرار شما باید به رنگ زرد روشن باشه و کمی تیرگی رنگ اونم ممکنه از نشونه های احتمالی مشکلات کلیوی باشه.

۶- کمبود خواب

خواب کافی و مناسب شبونه نه فقط واسه سلامت عمومی بدن، بلکه واسه سلامت کلیه ها هم اهمیت بسیار زیادی داره.
چرخه های خواب / بیداری شما کارکرد کلیه هاتون رو تنظیم و هماهنگ می کنن و بافتای این اندام فقط وقتی که در خوابین احیا می شن.
پس اگه خواب کافی نداشته باشین، این روند دچار مشکل می شه و خطر آسیب کلیوی بالا میره.

این مطلب را هم بخوانید :   کابوس های زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت دوم]

هم اینکه، خواب ناجور می تونه باعث تصلب شرایین یا همون سفت و بسته شدن عروق خونی شه.
این مسأله موجب بالا رفتن فشار خون می شه که می تونه فشار زیادی به کلیه ها وارد کنه و کم کم باعث مشکل کلیوی شه.

۷- مصرف نوشابه های رژیمی

به گفته کارشناسان، بین مصرف نوشابه های رژیمی و مشکلات کلیوی رابطه نزدیکی هست.
در سال ۲۰۰۹ تحقیقی روی بیشتر از ۳ هزار زن انجام شد که روزانه ۲ عدد یا بیشتر نوشابه رژیمی مصرف می کردن و یافته های تحقیق نشون دهنده افت کارکرد کلیه ها در این زنان بود. برخلاف نوشیدنیایی مثل نوشابه های رژیمی که در اونا از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شه، نوشیدنیایی که شیرین کننده اونا شکره اینجور تأثیری روی کلیه ها ندارن.

۸- مصرف زیاد گوشت

زیاده روی در مصرف پروتئینای حیوونی، اسید زیادی رو وارد خون می کنه که می تونه منتهی به اسیدوز شدن شه.
در این حالت، کلیه ها قادر نیستن pH بدن رو متعادل نگه دارن. با گذشت زمان، این مشکل ممکنه باعث مشکلات گوارشی شدید و مشکلات کلیوی طولانی شه.

پیشنهاد می شه روزانه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ۱ تا ۱/۶ گرم پروتئین مصرف شه.
پس، به جای مصرف بیشتر از اندازه گوشت، تلاش کنین میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنین و شکلای جور واجور مختلفی از پروتئین مثل تخم مرغ، ماهی، شکلای جور واجور لوبیا و مغزهای خوراکی رو در رژیم غذایی خود بذارین.

۹- زیاده روی در مصرف قند و نمک

۹۵ درصد از سدیمی که همراه غذا مصرف می کنیم رو کلیهامون از راه روند سوخت و ساز از این رو به اونو می کنن. پس اگه در مصرف غذاهای پرنمک زیاده روی کنین، کلیه هاتون مجبور می شن بیشتر فعالیت کنن تا بدن تون رو از سدیم اضافی موجود در اون خلاص کنن. این مسأله در آخر ممکنه منتهی به افت کارکرد کلیه ها و جمع شدن آب در بدن شه، پس فشار خون بالا میره.

مصرف بیشتر از اندازه قند و شکر هم باعث بالا رفتن فشار خون و هم اینکه چاقی و افزایش خطر دچار شدن به دیابت می شه.

این موارد، اصلی ترین علل بروز مشکل کلیوی هستن.

پیشنهاد می شه روزانه حدود ۳/۷۵ گرم (یا ۰/۷۵ قاشق چایخوری) نمک و حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم (یا ۶ تا ۹ قاشق چایخوری) قند استفاده کنین. واسه حفظ سلامتی کلیه های خود، هنگام خرید مواد غذایی در فروشگاه ها به محتویات اونا که روی بسته بندی شون درج شده دقت کنین. مواد غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده معمولا سدیم و قند بالایی دارن.

۱۰- بی توجهی به عفونتای عادی

وقتی بیماریای معمولی مثل سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا یا ورم لوزه دارین، بدن شما پروتئینایی به نام آنتی بادی تولید می کنه تا با این بیماریا مقابله کنه.
این مولکولا معمولا در قسمت فیلترهای کلیه ها ساکن شده و باعث بروز التهاب می شن.
پس اگه مریضی تون مدت زیادی طول بکشه، ممکنه کلیه هاتون آسیب جدی ببینن.

واسه مراقبت از کلیه هاتون، عفونتای باکتریایی تون رو همیشه به طور کامل درمان کنین. تو یه همچین موقعیتی استراحت کنین، خوب بخوابین و در صورت ضرورت آنتی بیوتیک استفاده کنین.

نشونه های وجود سنگ کلیه در بدن و راهکارهای جلوگیری از بوجود اومدن اونا